maandag 2 maart 2015

Servicebeurt Harken lieren

Gisteren ben ik begonnen met het onderhoud van de lieren.

In mij vorige post had ik al aangeven dat één van de lieren niet meer zo lekker liep aan het einde van vorig seizoen. Vreemd want ik service de lieren toch elk seizoen. Na inspectie vorig jaar bleek er veel zout aangekoekt te zijn in de lier.

Ik heb me nu voorgenomen om de lieren in het seizoen ook nog een keer te openen om te zien of een extra servicebeurt nodig is.





In onderstaande video een impressie van het onderhoud aan een van de lieren op het kajuitdak. Deze heb ik maar als eerste gedaan, de temperatuur onder de kuiptent was namelijk een stuk beter dan buiten.

Via een oud medewerker van Harken ooit verschillende tips gehad. Onder andere dat er niet teveel vet moet worden gebruikt en dat de verende palletjes geen vet moeten hebben. Hoogstens kan je daar wat teflon op sprayen als ze niet meer goed bewegen. Maar met vet zouden de palletjes zeker gaan vastzitten.

Let wel op want de palletje kunnen ook los zitten en dan vallen ze onder het betreffende tandwiel uit. Je kunt ze weer makkelijk in het tandwiel schuiven, maar zorg er wel voor dat de palletjes niet in het water kunnen vallen. Dat kan onder andere met een doos waarin je een gat knipt, zodat deze over de lier gezet kan worden voordat je de trommel omhoog schuift.

De losse onderdelen maak ik schoon met terpentine. Met een kwastje gaat dat heel makkelijk als het onderhoud tenminste niet te lang geleden is. Anders kan je de onderdelen eerst even laten weken in de terpentine.

Na deze nog negen. ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten