vrijdag 7 april 2017

Keuring reddingsvlot

En ook het vlot is klaar voor het rondje.

Vandaag in alle vroegte naar Urk gereden om ons reddingsvlot te laten keuren. Ik had gevraagd of ik daar bij mocht zijn. De keurmeester vond dat prima.

Als eerste het vlot van buiten bekeken op schade aan de container of andere ongeregeldheden. Nadat dit goed was bevonden werden de banden van de container losgeknipt. De vacuümzak bleek niet meer helemaal vacuüm te zijn, maar dit is meestal het geval, gaf de keurmeester aan. Dit betreft vrijwel nooit lucht uit de luchtcilinder maar door een ondichte verbinding van de vacuümzak zelf.


De zak werd voorzichtig opengesneden zodat deze hergebruikt kon worden. Scheelt toch weer € 80,-- voor een nieuwe vacuümzak.


Daarna het vlot rustig opengevouwen en visueel bekeken op beschadigingen. Volgens de keurmeester ziet het vlot er, ondanks de leeftijd van twaalf jaar, nog prima uit.

De voorraadzak, peddels en dergelijke werden daarna uit het vlot gehaald en toen was de cilinder aan de beurt om verwijderd te worden. De cilinder zelf ziet er vrijwel nieuw uit. Nadat het activeringsmechanisme was gecheckt, werd de cilinder gewogen. Resultaat; zeven gram meer dan op de cilinder ingeslagen. Prima dus.


Inmiddels was het vlot opgeblazen en de druk van de kamers gecontroleerd. Na een half uur, een uur en nog eens na anderhalf uur de druk gecontroleerd en er was geen verschil te zien op de meter. Ook okay dus.




Daarna alle toebehoren bekeken en de verlopen items vervangen. Dit was onder andere het vuurwerk, water, batterijen etc. Maar ook bleken er een aantal zaken verlopen, die bij de vorige keuring ook al verlopen waren. Deze waren de afgelopen keer dus niet vervangen. Een slechte zaak dus, waarop ik het keuringsstation in ..... nog eens zal aanspreken. Ook de keurmeester vond dit merkwaardig.


Nadat alles was vervangen en ook een nieuw buiten- en binnenlampje was aangebracht, liet de keurmeester het vlot weer leeglopen. Zorgvuldig werd de cilinder weer vastgeschroefd en de toebehoren weer in het vlot gelegd. Nu was het zorg om het vlot weer netjes en vooral klein op te vouwen. De zeer ervaren keurmeester had hier natuurlijk geen enkel probleem mee. De vacuümzak opnieuw geseald en vacuum getrokken, daarna de container weer voorzien van nieuw banden.

Als laatste maakte de keurmeester zorgvuldig alle papieren in orde en na betaling van weer een bedrag dat ik snel vergeten ben, weer naar huis/de boot gereden.

Toch weer een hele leerzame dag en heel fijn dat ik bij de keuring aanwezig kon zijn. Wellicht dat ik de volgende keer besluit om de keuring zelf te doen. Maar goed, daar kunnen we nog drie jaar over nadenken.

1 opmerking:

  1. Hoi Peter & Monique,
    Wat een hele geinige post. Zou je me kunnen vertellen bij welke firma in Urk je het vlot hebt laten keuren, ik wil er zelf ook graag een keer bij zijn.
    Alvast bedankt!
    Groetjes, Barry

    BeantwoordenVerwijderen