woensdag 25 februari 2015

Papa, zet de motor even uit...

Net afgemeerd na een zeiltochtje over het IJsselmeer, roept je dochter dat je de motor nog uit moet zetten. Maar dat had ik al gedaan. Oh, waarom komt er dan nog water aan de achterkant uit de boot? Nu zitten er drie openingen in de spiegel van onze boot. De motoruitlaat, de afvoer van de handbilgepomp en de afvoer van de automatische bilgepomp. Uit die laatste kwam dus dat water.

Meteen gaan natuurlijk alle alarmbellen af. Ik ren naar binnen, haal de deksel uit de vloer en kijk in de bilge. Daar komt veel, heel veel water binnenstromen. Eerst denk ik nog dat er een slang van een watertank is gesprongen. Maar Monique roept vanuit de achterhut dat ze het daar ook hoort stromen. Daar ook maar een vloerdeksel losgehaald en wat blijkt de schroefas lekt enorm bij de afdichting. De afdichting is dus op dat moment geen afdichting meer.

In het voorjaar hebben we, toen de boot op de kant stond, de afdichting nog goed gecontroleerd. Daar was toen niks mis mee.

Om er beter bij te kunnen, halen we de lade onder het bed weg. Nu kan ik er goed bij.  Op onze boot hebben we een PSS schroefasdichting. In dit systeem zit ook een rubber manchet. Deze manchet wordt bij de montage iets ingedrukt en door een flens op de schroefas ontstaat er een waterdichte afsluiting. Als ik de rubber manchet tegen de flens aan druk, houdt de lekkage meteen op.





De imbusschroefjes die de flens op de schroefas vastzetten zijn losgeraakt. De flens kan ik zo weer naar achteren schuiven. De imbusboutjes zet ik weer vast en het lekkageprobleem is eigenlijk binnen tien minuten opgelost.

Na een volgende zeiltocht blijken de imbusboutjes toch weer losgekomen. Daarna toch de manual van de schroefasdichting nog eens extra goed doorgelezen.


Wat blijkt? De schroefjes hebben een scherp puntje zodat ze goed vast te zetten zijn op de as. Ze zijn echter maar een keer te gebruiken. Nadat ze een keer vastgezet zijn, is het puntje op de schroefjes niet meer scherp genoeg om ze nogmaals te gebruiken.

Voor het hele systeem is er een onderhoudset te verkrijgen, waar de schroefjes in zitten. In deze set zitten ook nieuwe slangenklemmen, O-ringen voor in de flens en een nieuwe rubber manchet. Maar die heb ik niet nodig omdat het reguliere onderhoud slechts elke zes jaar hoeft plaats te vinden.

De losse schroefjes blijken niet zo makkelijk te verkrijgen. De dealers verkopen, wel een beetje begrijpelijk, liever een hele onderhoudset. Na lang googlen heb ik de schroefjes nu toch gevonden. In Engeland. Even een weekje wachten en dan kan ik ze monteren. Kunnen we weer veilig onderweg.



1 opmerking:

  1. Lekker dan ....nu maar hopen dat die Engelsen geen linksom boutjes hebben.....;)

    BeantwoordenVerwijderen