maandag 3 augustus 2015

Naar Hanö

We vertrekken om half zeven uit Karlskrona. Dit heeft twee redenen. De eerste is de belangrijkste. In de scheren bij Karlskrona liggen verschillende bruggen tussen de eilanden. Daar kunnen we allemaal niet onderdoor. Maar één brug is een draaibrug en deze draait op elke heel uur en de eerste keer om acht uur. Die opening willen we halen, en omdat de vaartijd ruim een uur is, vertrekken we om half zeven. De tweede reden is wat minder fijn. We hebben gistermiddag twee schepen langszij gekregen. Geen enkel probleem natuurlijk, maar als ze bij ons aan boord een lijn losgooien omdat ze vinden dat hun lijn op de kikker moet, dan vinden wij dat wel een probleem. Oh, ik dacht die lijn (spring) is nergens voor nodig en dus gooi ik 'm maar los. Daarna vragen wij of de derde boot een lijntje naar de wal wil leggen in verband met de wind. En dat vinden ze dan weer niet nodig, omdat ze dat in Denemarken, daar komen de heren vandaan, nooit doen. En dus delen wij de heren mede dat wij de volgende morgen graag om half zeven willen vertrekken. Dat vinden ze natuurlijk niet zo fijn.

De twee boten langszij gooien de volgende morgen om zes uur los en varen uit de haven bakboord uit. Dat is mooi want wij gaan de andere kant op. Als wij om half zeven losgooien en de haven uitvaren komen de twee buren ineens van de bakboordzijde weer aanvaren. Blijkbaar hebben ze gewacht om te kijken of we wel echt om half zeven weg zouden gaan. Wat een #@$%#&. Even verderop varen ze richting het zeegat waar wij voor de route door de scheren kiezen.

Na ruim een uur komen we bij de draaibrug. Het is net kwart voor acht geweest en dus wachten we even. Op de achtergrond zien we nog meer schepen aankomen voor deze eerste opening.


Na de opening gaat het op de motor verder, er is helaas vrijwel geen wind en de wind die er staat is pal tegen, richting Hanö. De trip gaat voorspoedig en al snel ronden we de noordzijde van Hanö.



 En ruim anderhalve mijl verder varen we de haven binnen.

Daar vinden een plek langszij een nieuwe Hallberg Rassy 55. De eigenaar is een Chileen en vaart het schip in de komende jaren richting Chili. Hij wil ook het een en ander van Nederland weten en welke plekken mooi zijn om aan te doen. Ook hebben we het nog even over SY Duende die nog niet zo lang geleden, na de ronding van Kaap Hoorn, een tijd door de archipel van Chili zijn gevaren en over Valdivia waar hun dochter is geboren. Na anderhalf uur vertrekken ze en gaan richting Karlskorna.

Nadat wij aan de kade aangelegd hebben, komt er een prachtige klassieke Swede55 bij ons langszij onder Finse vlag. Nadat zij een beetje scheef aan ons vastliggen, doen we een rondwandeling over het eiland. Het is er echt prachtig. Helaas zien we geen herten, die hier in grote getallen aanwezig zouden moeten zijn. Bewijs in de vorm van flink wat "deer droppings" zien we wel.





Als we terug zijn in de haven, genieten we nogmaals van het overheerlijke ijs hier. Terug op de boot komt korte tijd later de havenmeester aanlopen met zijn hulpje. Hij vraagt wat onze lengte is en meldt dat het havengeld 320 SEK is. Niet weinig voor Zweedse begrippen, maar je krijgt er dan ook een mooi eiland "gratis" bij moet je maar denken. Als ik binnen de portemonnee gepakt heb, is de buurman (die van de 55 voets klassieke Swede) al bij de havenmeester. Ik hoor nog net dat hij 260 SEK moet afrekenen. Hé, dat is veemd, 55 voet is toch echt meer dan net geen 53 voet, en toch is het havengeld minder. Ik vraag dus enigszins verbaasd waarom de buurman minder hoeft af te rekenen. Nou, omdat die boot kleiner is zegt de havenmeester doodleuk. Nu is het klassiek gelijnde schip een stuk smaller en lager dan het onze, maar korter is ze zeker niet. En het havengeld wordt hier op lengte en niet op breedte of vierkante meter afgerekend. Ik zeg dus dat onze buurman langer is en dat ik op die grond dus weiger meer te betalen. De havenmeester erkend zijn fout en geeft de pinautomaat nogmaals in mijn handen zodat ik kan betalen. Maar wat zie ik tot mijn verbazing, hij heeft toch gewoon weer 320 SEK op de automaat ingegeven in plaats van de door mij verwachtte 260 SEK. En dus trek ik mijn pinpas uit de automaat en zeg dat dit niet de bedoeling is. Dan moet je maar vertrekken zegt hij lachend. Ik vraag of het hier soms gebruikelijk is dat Scandinaviërs minder betalen dan "buitenlanders". Hij zegt dat hij dat normaal?? niet doet. Dus vraag ik de buurman, we hebben sinds hij langszij ligt heel leuk contact, of hij even wil bemiddelen. De buurman meldt dat het normaal is dat smallere schepen minder betalen en steunt de havenmeester gewoon. De havenmeester zegt dat hij de buurman het verschil bij zal laten betalen. Via een doorzichtig toneelstukje, waarbij de havenmeester zegt dat de buurman zo het verschil weer op kan komen halen op het havenkantoor (na enkele weken Zweden versta je inmiddels het een en ander), wordt het verschil door de buurman bijgepast. Ik geef aan onder protest te betalen en dat ik de gang van zaken heel merkwaardig vind.

Zo, dat is er uit. Ondanks deze wel heel vreemde ervaring vind we het eiland nog steeds prachtig. De volgende morgen vertrekken we richting Ystad.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten