zondag 12 juli 2015

En we zijn in Zweden......

De windverwachting van donderdag blijkt te kloppen en dus vertrekken we vrijdag tegen vijf uur 's middags naar Gedser. Dit gaat voorspoedig. Er is nog wind zat, zo tussen de 20 en 25 knopen uit het westen tot noordwesten. En dus loopt De Liefde wel. Gemiddeld 8,5 tot 9 knopen en maximum 10 knopen. Dat schiet lekker op. Bij de Fehmarnbrücke nog wel even goed kijken of het wel gaat met onze masthoogte. Ondanks dat er meer dan voldoende ruimte is, vinden we het wel spannend.

Na de brug nog even de geul volgen en daarna kunnen we direct koers zetten naar Gedser. Ook nu valt de wind wat weg op het laatste deel. Bij de aanloop naar Gedser loopt de windmeter toch weer op naar ruim 25 knopen. Als we de genua wegrollen, blijkt de knoop aan het uiteinde van de niet gebruikte schoot uit de lijn te zijn verdwenen. Met als gevolg dat de schoot uit het schootblok schiet en zich om de strak staande schoot aan de andere kant wikkelt. Niet fijn in een krappe geul met vlak voor de boeg een grote veerboot. Gelukkig kunnen we het euvel snel oplossen en zo kunnen we net voor donker aanleggen in de haven van Gedser. Nu aan hogerwal.

De volgende morgen vertrekken we om vier uur richting Zuid Zweden. Met als doel het plaatsje Skillinge op een krappe 100 mijl varen. Onderweg verspelen we helaas onze succesvolle paravaantje en makreelpaternoster. Het oude metalen onderlijntje heeft het begeven. Jammer maar we hebben reserve......
Halverwege komen we langs een nieuw windpark in aanbouw. Tachtig nieuwe molens van enorm formaat. Wij schatten in dat alleen de voet waar de palen op staan, hoger is dan onze mast. Er werd nog hard gewerkt en op enige afstand ligt het hotelschip voor anker waar de werklieden verblijven. Eigenlijk een omgebouwde grote ferry zoals je er meer ziet hier op de Oostzee.

Omdat de wind steeds meer afneemt, besluiten we het laatste deel met de motor bij te varen. Bij de uiterste zuidpunt van Zweden, Sandhammaren, wordt nog een zeilboot vlotgetrokken door de Zweedse KNRM. Blijkbaar toch de bocht iets te krap genomen.

Ruim voor het donker wordt, lopen we de haven van Skillinge binnen. Een beetje krap bij de invaart, maar verder goed te doen. We meren af naast een zeilboot van ongeveer dezelfde lengte. De schipper is niet aanwezig. We gaan er vanzelfsprekend vanuit dat het geen probleem is. Later op de avond wordt dit bevestigd, maar er wordt wel fijntjes aangegeven dat ze om zes uur weg willen de volgende morgen. Dat vinden wij niet zo fijn. We zijn immers deze morgen om kwart voor vier opgestaan en willen morgen eigenlijk wel iets langer slapen. De schipper wil niet ruilen, zodat wij alvast aan de binnenkant liggen. Nou vooruit dan maar. De volgende morgen, vandaag dus, blijkt dat hele veel boten rond zes uur weggaan. We kunnen meteen verhuizen naar een mooie plek aan de kade aan de overkant. Inclusief walstroom. Zo kunnen we vandaag een wasje draaien zonder de generator te hoeven starten in de haven.

Al snel ik komt de havenmeester langs om het havengeld te innen. € 15,-- per nacht. We rekenen zonder moeite af voor twee nachten. We verkennen het dorp en doen wat boodschappen. Wat een leuk dorpje met duidelijk Deense kenmerken. Nog niet de typische Zweedse rode huizen. Dit deel van Zweden hoorde tot enkele eeuwen nog bij Denemarken. Net als nu nog Bornholm hier op enige afstand voor de kust.

Vanmiddag maken we ook kennis met de bewoners van het schip de Balder onder Nederlandse vlag. De schipper is Nederlander en de schipperse Amerikaanse. Ze liggen hier al tien jaar en wonen in de zomer op de Balder en in de winter in een huis op het vast land. Wat een lieve mensen. We krijgen een rondleiding op hun schip. Het is een ruim honderd jaar oude marinesleper die de schipper 15 jaar geleden heeft omgebouwd tot zeegaand zeiljacht. Enige jaren geleden heeft de schipper de masten ingekort en nu is het een motorschip geworden. Helaas wordt er nog weinig gevaren en zouden de eigenaren het schip wel willen verkopen. Dus voor diegene die nog een stoer schip met historie zoekt. Stuur maar een berichtje en wij brengen je in contact. Het schip verkeerd in een zeer goede staat.

We besluiten om vanavond een pizza te gaan eten hier om de hoek. Morgen willen we weer op tijd weg voor de oversteek van de Hanöbocht richting de Olandsund en Kalmarsund.