dinsdag 7 juli 2015

Harlingen - Fehmarn

Zaterdag om 12:00 uur zijn we uit Harlingen vertrokken. Met een licht bakstagwindje zeilden we enkele uren later het zeegat tussen Vlieland en Terschelling uit.
Boven Terschelling hebben we de hengel uitgezet om te zien of we nog makreel konden vangen. Dat ging helemaal niet slecht. Binnen het uur hadden we drie makrelen gevangen. Eentje hebben we teruggegooid omdat deze nog wat moest groeien. Van de andere twee hebben we de kop gesneld, verder ontdaan van de zaken die we liever niet eten en in de koelkast gestopt.

In de avond viel de wind helemaal weg, zodat helaas de motor aan moest. Zo zijn we de nacht doorgevaren tot het ankergebied voor de Elbemonding. Daar konden de zeilen weer gezet worden en gingen we met de stroom mee snel richting Brünsbüttel. Bij de sluis hadden we maar een heel kort oponthoud. Binnen dertig minuten zaten we al op het Kielerkanaal (Nord-Ostseekanal). Daarop hebben we meteen besloten door te varen naar Gieselau op ongeveer 40 km van de sluis in Brünsbüttel.

Op het laatste stukje kregen we nog een flinke regenbui en wat gerommel over. Gelukkig niks dramatisch. Eenmaal aangekomen in Gieselau vonden we een mooi plekje aan de kade samen met nog een tiental boten. De achterbuurman wees ons er na een uurtje nog wel even op dat we de lichten vergeten waren uit te doen. Die hadden we in de bui voor de zekerheid aangedaan. Beter op letten dus.

Ons voornemen om deze avond meteen de makrelen te roken hebben we maar uitgesteld. Inmiddels waren de wolken te dreigend geworden en even later kwam er nog een flinke bui inclusief flinke windstoten over. Op tijd naar bed maar dan, om wat verloren uurtjes in te halen. In de morgen zijn we weer op tijd (half negen) vertrokken richting de sluizen bij Kiel. Doordat er flink wat wind stond konden de genua en stagfok bij en zijn we met 7 tot 8 knopen naar Kiel gevaren. Ook daar hoefden we maar kort te wachten en na betaling van de kosten voor het gebruik van het kanaal voeren we al snel de Kielerförde op.

Daar kon het grootzeil gezet worden en met ruime wind stoven we met 8 tot 9 knopen richting het oosten. Net buiten de Kielerförde stond de windmeter even op 30 knopen wind over het dek. Omdat we bijna voor de wind voeren, was de ware wind dus nog iets meer. Hadden we dan toch beter een rif in het grootzeil kunnen zetten? Gelukkig was dit maar een flinke vlaag. Daarna was de wind steeds iets tussen 18 en 23 knopen. We zeilden nog steeds met vol grootzeil en stagfok. De stagfok hebben we later gewisseld voor de uitgeboomde genua. Ons doel voor vanavond was het haventje Orth op het eiland Fehmarn. Ongeveer 30 mijl varen vanaf de sluizen bij Kiel. Helaas viel op de tweede helft van het traject de wind toch wat weg waardoor de snelheid terugviel tot net 5 knopen. Een half uurtje voor aankomst liep de windmeter toch weer op en konden we het laatste stukje toch met voldoende snelheid afleggen.

Even goed de detailkaart bekeken, want de aanloop van Orth is vrij smal en naast de geul liggen een paar vervelende rotspunten onder water. In de haven vonden we een mooie plek naast een grote houten kotter met een helaas niet al te vriendelijke schipper.
Na navraag bleek de schipper de volgende morgen (vandaag) om negen uur weg te willen. Een mooie tijd vonden wij. Na een heerlijke nachtrust en vertrek van de buurman liggen we nu aan de oude handelskade van Orth. Vanmorgen zijn we met de huurfiets naar het nabij gelegen Petersdorf geweest om inkopen te doen. Onder andere brandpasta voor de rookoven. Zonder duurt het roken van de makreel anders wel heel lang.
Als lunch hebben we dus genoten van onze zelf gevangen makreel uit eigen rookoven. Heerlijk nog een beetje warm.

Vanmiddag konden we eindelijk wat internet vinden en konden we het weer binnen halen. Hmm, dat stemt niet echt tot vrolijkheid. Morgen 30 knopen en donderdag 35 knopen wind. Vrijdagavond pas zou de wind moeten gaan liggen. We liggen hier dus nog wel even is de verwachting. Het plezier is er niet minder om, we hebben immers inmiddels 325 mijl afgelegd sinds vrijdagmorgen.

De foto's volgen later......